Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
 
Auto Info - Elektrische Opel-modellen presteren ook prima in bergachtig gebied

Elektrische Opel-modellen presteren ook prima in bergachtig gebied

Elektrische Opel-modellen presteren ook prima in bergachtig gebied
17-02-2021 14:15 | Opel | auteur Redactie

AMSTERDAM - Volgens sommigen zijn elektrische auto's alleen geschikt voor de stad. Maar dat is zeker niet waar. Sterker nog: de geëlektrificeerde modellen van Opel blinken ook uit in heuvelachtig en bergachtig gebied, dankzij een hoog koppel vanuit stilstand, goede tractie, energieterugwinning met vertragingseffect tijdens het bergaf rijden, toonaangevende wegligging door een laag zwaartepunt, en een grote actieradius.

De koning van de heuvels is de Opel Grandland X Hybrid4 (gecombineerd brandstofverbruik WLTP: 1,3-1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 29-32 g/km). Met een systeemvermogen van 221 kW (300 pk) uit de combinatie van een verbrandingsmotor en twee elektromotoren heeft de stijlvolle SUV van Opel altijd voldoende vermogen, vooral tijdens bergop rijden. De elektrische vierwielaandrijving zorgt daarbij voor uitstekende tractie onder alle omstandigheden.

Dat maakt autorijden niet alleen plezierig, maar ook veilig. Heuvelopwaarts rijden gaat eenvoudig, net als heuvelafwaarts, want de elektromotoren kunnen dan hun talent voor energierecuperatie en vertraging laten zien. De elektromotoren op de voor- en achteras functioneren als generator en zetten de kinetische energie van de afdaling dan om in elektriciteit.

Als de bestuurder overschakelt naar rijmodus B, wordt de mate van energie terugwinnen en remmen verhoogd. De 13,2 kWh-batterij wordt tegelijkertijd ‘gratis’ opgeladen en de bestuurder bespaart energie voor de volgende helling.

Tegelijkertijd is er een aanzienlijk vertragingseffect. De bestuurder hoeft niet terug te schakelen of hard te remmen. De plug-in hybride Opel Grandland X rolt met een gematigde snelheid bergafwaarts, zonder dat de snelheid hoger wordt op steilere afdalingen, omdat de laadspanning bij de elektromotoren parallel toeneemt, en daarmee de rijweerstand. Actief remmen voor de volgende bocht is meestal niet nodig bij lichte tot middelzware afdalingen; dankzij de verhoogde recuperatie vertraagt de Grandland X vanzelf. Een buitengewoon prettige eigenschap, waaraan conventioneel aangedreven auto's nauwelijks kunnen tippen omdat die tijdens afdalingen niet standaard op de motor afremmen.

‘Made in Rüsselsheim’

Het principe van energierecuperatie en een aangename vertraging is van toepassing op alle elektrische modellen van Opel. De wendbaarheid en wegligging van de compacte, bijzonder wendbare Opel Corsa-e en Opel Mokka-e zijn extra voordelig in heuvelachtig terrein – nog een voordeel ‘made in Rüsselsheim’.

Voor een extra laag zwaartepunt is de accu van elke elektrische Opel aan de onderzijde ingebouwd. Met als gevolg dat de carrosserie niet zo veel rolt en de auto in bochten als op rails rijdt. Zowel de Corsa-e als de Mokka-e wordt aangedreven door een 100 kW (136 pk) elektromotor die de voorwielen aandrijft. De elektrische modellen met batterij beschikken zelfs vanuit stilstand over een koppel van 260 Nm. Op kronkelige wegen veranderen de Corsa-e en de Mokka-e – beide winnaar van het ‘Gouden Stuurwiel van 2020’ – in sprinters.

De geëlektrificeerde lichte bedrijfswagens van Opel zijn bergopwaarts net zo krachtig. De nieuwe Opel Combo-e en de Opel Vivaro-e hebben ook 100 kW (136 pk) vermogen en 260 Nm koppel. De accu's zijn ook hier diep onder het voertuig geïnstalleerd – vooral belangrijk voor de veiligheid wanneer de voertuigen volledig beladen zijn. Met de grotere 75 kWh-accu heeft de Vivaro-e een actieradius van zo'n 330 km (WLTP2). Zo’n bereik realiseren is natuurlijk onmogelijk als het alleen maar bergopwaarts gaat.

Maar na elke heuvel- of bergtop komt een afdaling. Als een diesel- of benzineauto met een (bijna) lege brandstoftank bergafwaarts rijdt, komt die ondanks het lage brandstofverbruik uiteindelijk tot stilstand. Maar dat geldt niet voor de Vivaro-e. De elektromotor op de vooras wordt een generator, die de bedrijfswagen tijdens het afdalen afremt en de batterij gedeeltelijk oplaadt.

Eenmaal beneden heeft de Vivaro-e meer dan genoeg energie in huis om de volgende snellader te bereiken. En terwijl de batterij in 45 minuten tot ongeveer 80 procent oplaadt, kan de bestuurder een pauze nemen (het duurt slechts 30 minuten om de kleinere batterij van 50 kWh tot 80 procent op te laden). En dan kan de Vivaro-e zijn weg in de heuvels weer vervolgen.

Nieuwsbrief

Geregeld het laatste autonieuws
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Featured video

Wie is er sneller?!

missing-image
Man met verlopen rijbewijs en 5.000 euro openstaande boetes aangehouden
01-03-2021 | Verkeersregels
OSS - Maandag werd een 57 jarige automobilist zonder vaste woon- of verblijfplaats werd Oss door de ...
missing-image
Mercedes-Benz opent online reserveringssysteem voor nieuwe EQS
01-03-2021 | Mercedes-Benz
LEUSDEN - De EQS is de eerste volledig elektrische auto in het luxe- en topsegment van Mercedes-Benz...
missing-image
Kwart minder auto's verkocht in februari
01-03-2021 | Cijfers
AMSTERDAM - Afgelopen maand zijn 21.862 nieuwe personenauto’s in Nederland geregistreerd; een ...
missing-image
Politie vordert in totaal vier rijbewijzen in vanwege te hard rijden
01-03-2021 | Verkeersregels
OOST-NEDERLAND - Zondag werden er door Politie Team Verkeer Oost-Nederland in totaal vier rijbe...
missing-image
Fietser overleden na aanrijding met auto
28-02-2021 | Ongevallen
TERSCHELLING - [update ma. 20:39 uur] Aan de Burgemeester van Heusdenweg in West-Terschelling heeft ...
missing-image
Peugeot onthult nieuw logo en merkidentiteit
26-02-2021 | Branche
AMSTERDAM - Peugeot loopt als merk in de pas met de tijdgeest. Een merk dat zelfs zijn tijd vooruit ...
missing-image
Wereldpremière nieuwe Hyundai BAYON op 2 maart
26-02-2021 | Hyundai
SASSENHEIM - Hyundai onthult binnenkort de nieuwe BAYON, een volledig nieuwe crossover voor in het B...
missing-image
'Plug-in hybride auto's niet altijd even duurzaam'
26-02-2021 | Onderzoeken
DEN HAAG - Plug-in hybride auto's, die een benzinemotor combineren met een elektrische motor zij...
missing-image
Afgelopen jaar minder auto's en motoren verkocht
26-02-2021 | Branche
DEN HAAG - De omzet van de auto- en motorbranche was in het vierde kwartaal van 2020 nagenoeg gelijk...
missing-image
Bekeuringen voor weggebruikers die bij ongeval A73 achteruit over de vluchtstrook reden
26-02-2021 | Verkeersregels
SWALMEN - Donderdagmiddag ontstonden er kort na elkaar een ongeval en een autobrand op de A73 ter ho...