Cruise, GM en Microsoft gaan samenwerken aan autonome voertuigen

SAN FRANCISCO/DETROIT/REDMOND - Cruise en General Motors maakten dinsdag bekend dat ze een strategische langetermijnrelatie zijn aangegaan met Microsoft om de commercialisering van zelfrijdende voertuigen te versnellen. De bedrijven zullen hun software- en hardwaretechniek, cloud computing-capaciteiten, productiekennis en partnerecosysteem samenbrengen.
Om het potentieel van cloud computing voor zelfrijdende voertuigen te ontsluiten, zal Cruise gebruikmaken van Azure, het cloud- en edge computing-platform van Microsoft, om zijn unieke autonome voertuigoplossingen op schaal te commercialiseren. Microsoft, als de favoriete cloudprovider van Cruise, zal ook gebruikmaken van Cruise's diepgaande branchekennis om zijn klantgestuurde productinnovatie te verbeteren en transportbedrijven over de hele wereld van dienst te zijn door voortdurende investeringen in Azure.
Microsoft zal zich bij General Motors, Honda en institutionele investeerders voegen in een gecombineerde nieuwe aandeleninvestering van meer dan $ 2 miljard in Cruise, waardoor de waardering van Cruise op $ 30 miljard komt.
"Microsoft is een geweldige aanvulling op het team terwijl we op weg zijn naar een toekomstige wereld van nul ongelukken, nul uitstoot en nul files", aldus Mary Barra, voorzitter en CEO van GM. "Microsoft zal ons helpen de commercialisering van Cruise's volledig elektrische, zelfrijdende voertuigen te versnellen en GM helpen om nog meer voordelen van cloud computing te realiseren, nu we tegen 2025 wereldwijd 30 nieuwe elektrische voertuigen lanceren en nieuwe bedrijven en diensten creëren om groei te stimuleren."
Bovendien zal GM samenwerken met Microsoft als zijn geprefereerde openbare cloudprovider om zijn digitaliseringsinitiatieven te versnellen, waaronder samenwerking, opslag, kunstmatige intelligentie en machine learning. GM zal samen met Microsoft mogelijkheden onderzoeken om activiteiten in digitale toeleveringsketens te stroomlijnen, de productiviteit te bevorderen en nieuwe mobiliteitsdiensten sneller aan klanten te bieden.