Auto Info - Verkoop nieuwe auto’s zet stap uit het dal in 2021

Verkoop nieuwe auto’s zet stap uit het dal in 2021

Verkoop nieuwe auto’s zet stap uit het dal in 2021
14-01-2021 09:42 | Cijfers | auteur Redactie

AMSTERDAM - Na de laagste afzet in 50 jaar neemt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland in 2021 weer toe. Hoewel de branche het jaar met onlineverkoop begint, zorgt uitzicht op vaccinatie voor perspectief. De verwachting is dat het aantal registraties uiteindelijk met tien procent herstelt tot 390.000. Meer thuiswerken drukt weliswaar de zakelijke afzet, maar uitgestelde vraag naar onder meer elektrische auto’s geeft steun.

Een groter aanbod betaalbare elektrische auto’s maken elektrisch rijden voor een steeds grotere groep (zakelijke) rijders interessant. Wel drukt de verwachte hogere werkloosheid dit jaar de nieuwvraag. Tegelijkertijd blijft de occasion populair. Door verdere toename van de gemiddelde leeftijd van auto’s wordt het wagenpark nog niet snel groener. Dit volgt uit het vooruitzicht automotive van het ING Economisch Bureau dat vandaag wordt gepubliceerd.

Autoverkoop laat in 2021 historisch dal achter zich, maar herstelt niet sterk

autosector werd in het voorjaar van 2020 frontaal geraakt door de coronacrisis met sluitingen van productielocaties, vraaguitval en thuisblijven van autorijders. Hierdoor tikte de Nederlandse afzet van nieuwe auto’s het laagste niveau aan in 50 jaar (-20 procent). Hoewel 2021 in lockdown start, ligt het diepe dal van vorig voorjaar inmiddels achter ons en neemt het verwachte aantal registraties van nieuwe auto’s uiteindelijk met 10 procent toe tot 390.000. Dit is nog altijd fors lager dan de gemiddeld 435.000 in de afgelopen 10 jaar.

Sectoreconoom Rico Luman: “Verwachte hogere werkloosheid in 2021 is ongunstig voor de autoverkoop. Ook het rijden van minder kilometers door thuiswerken drukt de afzet van nieuwe zakelijke leaseauto’s, maar er is ook uitgestelde vraag en betaalbaarder elektrisch rijden kan ook in 2021 de afzet van nieuwe auto’s stimuleren”.

Tweedehands nog meer in trek in occasionland Nederland, aanbod kan gaan knellen

De toch al sterke Nederlandse vraag naar occasions kreeg in 2020 een extra impuls door het mijden van het OV door werkenden. Daarbij steeg de verkoop met 3 procent naar recordomvang. Tegelijkertijd neemt nog steeds het beschikbare aanbod af. Dit geldt zeker voor gebruikte elektrische auto’s, waarvoor begin 2021 zelfs nog subsidiebudget resteert. In 2021 blijft de tweedehandsvraag naar verwachting groot, terwijl de toestroom van jong gebruikte zakelijke leaseauto’s naar de occasionmarkt de komende jaren onder druk zal komen.

Werkplaats voelt het effect van thuisblijven en thuiswerken

Mede door de groei van tweedehandsverkoop valt de omzetterugval voor de autobranche over 2020 lager uit dan verwacht (-7 procent). De aanhoudende groei van het totale wagenpark (tot meer dan 8,7 mln. in 2020) en de steeds hogere gemiddelde leeftijd van auto’s zijn gunstig voor de werkplaats. Hier staat tegenover dat de terugloop van het aantal gereden kilometers leidt tot minder onderhoud in 2021. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de aankoop van winterbanden. Hiermee stabiliseert de omzet naar verwachting in 2021.

Afzet elektrische auto’s sterker uit de crisis

Aanscherping van Europese emissieregelgeving voor fabrikanten en subsidies geven de verkoop van elektrische auto’s internationaal extra vaart. Met een eindsprint vooruitlopend op verhoging van de lage bijtelling was één op de vijf nieuwe auto’s in Nederland vorig jaar elektrisch. De introductie van betaalbare modellen met ruime actieradius - zoals de Volkswagen ID.3 - maken elektrisch voor een steeds grotere groep aantrekkelijk. Wel kan een lege subsidiepot in 2021 voor vraaguitstel zorgen bij particulieren, tenzij de overheid ook in 2021 budget naar voren haalt. Ook is de opschaling van productie en levering voor fabrikanten een uitdaging. Er is onzekerheid, maar het aandeel elektrische auto’s kan opnieuw vooruit gaan.

Elektrisch groeit hard maar veroudering wagenpark remt de emissiedaling

Doordat auto’s langer meegaan is er bij particuliere autorijders nog geen sterke prikkel om meer vervuilende oudere voertuigen te vervangen. Het wagenpark groeit nog steeds en veroudert in rap tempo (de gemiddelde leertijd is inmiddels 11 jaar). Hierbij remt het aantal kilometers van auto’s die langer doorrijden de verlaging van de uitstoot door elektrische kilometers flink af. Zo bestond begin 2020 bijvoorbeeld nog altijd 14 procent van het Nederlandse wagenpark uit diesels, waarvan een kleine 4 procent (meer dan 300.000) van voor 2010.

Nieuwsbrief

Geregeld het laatste autonieuws
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Featured video

Wie is er sneller?!