Auto Info - Pandemie zorgt voor gemiddeld 32 procent minder vertraging in de spits

Pandemie zorgt voor gemiddeld 32 procent minder vertraging in de spits

Pandemie zorgt voor gemiddeld 32 procent minder vertraging in de spits
13-01-2021 10:24 | Verkeer | auteur Redactie

AMSTERDAM - TomTom (TOM2), de specialist op het gebied van locatietechnologie, lanceert vandaag de tiende TomTom Traffic Index: een rapport waarin de verkeerssituatie in 2020 in meer dan 400 steden in 57 landen wordt beschreven. In Nederland zijn er een aantal opvallende veranderingen in de ranglijst; zo staat Haarlem nieuw op plek 1 en vallen Amsterdam en Eindhoven uit de top 10. De Nederlandse hoofdstad is van plek 5 naar 11 gegaan, en de lichtstad van plek 10 naar 12. Daarnaast daalde de gemiddelde extra reistijd in de spits in Nederland met 32 procent. Hiermee verdween de ochtend- en avondspits bijna helemaal en werd de trend van steeds meer vertraging op de weg doorbroken.

Verkeer in Nederland in 2020

De gemiddelde extra reistijd in de Nederlandse steden is met 17 procent gedaald ten opzichte van 2019. Leiden, Amsterdam en Utrecht zagen de grootste daling in de extra reistijd (een daling van 30 procent, 31 procent en 32 procent). In de spits was de afname van de extra reistijd zelfs nog groter (een daling van 39 procent, 43 procent en 47 procent). In Apeldoorn en Almere was de gemiddelde extra reistijd hetzelfde als in 2019.

Naast de rangschikking van steden van meest tot minst druk, biedt het TomTom Traffic Index-rapport inzichten in hoe de pandemie de wereldwijde mobiliteit heeft veranderd door middel van interactieve beelden. Dit jaar bevat het rapport voor het eerst speciale landenpagina's zodat bezoekers kunnen ontdekken hoe de pandemie de verkeerspatronen in Nederland en andere landen over de hele wereld heeft veranderd.

In Nederland was er een duidelijke verandering zichtbaar in het reisgedrag vergeleken met 2019. In sommige steden was het in het weekend drukker terwijl het doordeweeks rustiger was, zoals te zien in de tabellen hieronder. Dit impliceert dat mensen doordeweeks veelal thuiswerkten en leefden en in het weekend de weg op gingen voor activiteiten buitenshuis.

Lockdowns zorgden voor minder verkeersopstoppingen

Na de persconferentie op 15 maart 2020 – waarin werd aangegeven dat scholen, restaurants en cafés moesten sluiten – was de vertraging op de weg in de steden de maandag daarna (16 maart 2020) gemiddeld 35 procent minder dan de maandag (9 maart 2020) daarvoor.

Op maandag 14 december 2020 werd de tweede strenge lockdown aangekondigd. Om die reden waren er op dinsdag 15 december gemiddeld 28 procent minder vertragingen op de weg in vergelijking met een dag eerder, maandag 14 december.

Het blijft niet zo rustig op de weg

Gijs Peters, traffic expert bij TomTom: "Vorig jaar kondigden we aan dat zowel de wereldwijde als de Nederlandse gemiddelde extra reistijd in 2019 voor de negende Traffic Index op rij waren gestegen. In 2020 zagen we een heel ander beeld. Lockdowns en gesloten grenzen veranderde het reisgedrag van mensen heel snel.”

De experts van TomTom verwachten echter niet dat ook dit jaar de wegen zo rustig blijven, tenzij er een gezamenlijke en bewuste verandering in het reisgedrag plaatsvindt, ondersteund door beleidsmakers en, nog belangrijker, werkgevers. Een einde aan de spits is mogelijk door middel van flexibele werktijden, thuiswerken en een slimme aanpak waarbij verkeersgegevens worden gebruikt om te bepalen wat de beste tijd is om in de auto te stappen. Dit is cruciaal om te voorkomen dat we weer teruggaan naar drukke piekperiodes of nog slechtere verkeers- en milieuomstandigheden dan vóór 2020 het geval was. Uiteindelijk kan dat ertoe leiden dat de overheid de bestaande infrastructuur niet voortdurend hoeft uit te breiden, waardoor miljarden euro’s worden bespaard.

Terug naar oude routines

Peters vervolgt: "Hoewel de vertragingen in het verkeer in Nederland in 2020 zijn afgenomen, zal dit geen trend worden. We zullen zien dat het verkeer weer drukker wordt als mensen weer naar kantoor gaan en teruggaan naar oude routines. Misschien wordt het zelfs nog drukker, omdat mensen minder snel gaan carpoolen of liever niet de trein pakken uit angst voor het virus.

Daarom is het nu tijd dat Nederlandse stadsplanners, beleidsmakers, werkgevers en automobilisten de balans opmaken van wat ze gaan doen om de wegen ook in de toekomst minder druk te houden. De coronacrisis is een kruispunt en de richting die we vandaag inslaan zal de wereld van morgen bepalen. We kunnen ofwel collectief besluiten om terug te gaan naar hoe het was of we kunnen een nieuwe weg inslaan naar een veiligere wereld zonder files en emissies.”

Nieuwsbrief

Geregeld het laatste autonieuws
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Featured video

Wie is er sneller?!