De inhoud van een kofferbak opmeten is bij Skoda ouderwets handwerk

LEUSDEN - Om de inhoud van de bagageruimte vast te stellen, wordt deze gevuld met gestandaardiseerde blokken. Dat is ouderwets handwerk, want de mens is hier beter in dan een computer.
ŠKODA staat bekend om zijn ruime auto’s met grote kofferbak. In elke klasse geeft het Tsjechische merk het goede voorbeeld. De volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV is met een bagageruimte van 585 tot 1.710 liter daarop geen uitzondering. Maar hoe wordt dat eigenlijk vastgesteld?
De bagageruimte wordt gevuld met blokken die een gestandaardiseerd formaat hebben van 20 bij 10 bij 5 centimeter – oftewel één liter. Passen er maximaal 500 blokken in de kofferbak, dan heeft-ie een inhoud van 500 liter.
Dat klinkt heel eenvoudig, maar het stapelen van de blokken moet volgens een vastgestelde manier gebeuren. Zo mogen de blokken bijvoorbeeld niet met kracht in een vrij gaatje worden geduwd. Ook zijn er regels over de hoogte van de stapel blokken. Het scheelt natuurlijk of je helemaal tot de bovenrand van de achterbankleuning doorgaat, of dat je vlak onder de hoedenplank blijft. In elk geval mag de hoedenplank nooit op de blokken rusten.
Wanneer een nieuw model in ontwikkeling gaat, is al bepaald hoe groot de bagageruimte moet worden. Het laadvolume is nooit het resultaat van toeval. In de ontwikkelingsfase berekent een computer wat het volume van de beoogde bagageruimte is. In dit programma worden virtuele blokken op elkaar gestapeld. De computer kan zomaar een weekend nodig hebben voor zijn berekening.
Later in de ontwikkelingsfase, wordt het volume van de bagageruimte vastgesteld met fysieke blokken. Afhankelijk van het formaat van de bagageruimte, heeft een persoon hiervoor slechts enkele uren nodig. En door de bank genomen, wordt 5 liter meer laadvolume gevonden dan de computer heeft berekend.
De experts van ŠKODA spelen eerlijk. Ook al bieden de meetvoorschriften enige speelruimte, en is het toegestaan om alle losse onderdelen uit de auto te verwijderen, de technici willen een realistisch beeld schetsen. De ruimte onder de vloer van de bagageruimte wordt wel meegenomen in de meting. En als er bij het neerklappen van de achterbank ruimte ontstaat tussen de afzonderlijke delen van de rugleuning, dan stoppen ze daar ook een groene baksteen in.
Het is nog niet zo eenvoudig om het laadvolume vast te stellen met de achterbank neergeklapt. Want hoe ver mag je de voorstoelen naar voren schuiven? Ook daar zijn regels aan verbonden. De positie wordt bepaald met behulp van dummy’s die een persoon van een gemiddelde lengte simuleren. Vervolgens plaatsen de technici een kunststof scherm achter de stoelen, dat voorkomt dat er blokken onder de stoelen kunnen vallen. Volgens de voorschriften mag de inhoud van de verschillende opbergvakken achter de voorstoelen, zoals de deurbakken en de vakjes bij de spatborden, bij het laadvolume met neergeklapte achterbank worden opgeteld.